Skip to content
rearview-1

Dag van de Medewerkersparticipatie

Donderdag 13 november 2025
Grand Hotel Karel V in Utrecht
€375,- P.P.

Echte zeggenschap, gedeeld eigenaarschap

Medewerkersparticipatie is in opmars. Niet alleen als maatschappelijk thema, maar ook als krachtige manier om betrokkenheid, motivatie, continuïteit en eigenaarschap binnen organisaties te versterken.

Tijdens de Dag van de Medewerkersparticipatie 2025 laten we zien hoe organisaties van binnenuit veranderen wanneer medewerkers echt mee kunnen denken, beslissen én delen in het succes.

Waarom u deze dag niet mag missen?

  • Inspirerende praktijkverhalen van P2, Ruigrok en Goudappel
  • Keynote van topondernemer Eduard Schaepman over het inspireren en motiveren van medewerkers voor betere resultaten en een sterkere bedrijfscultuur
  • Concrete voorbeelden van zeggenschap en governance in de praktijk
  • Ervaringen met eigendomsoverdracht en gedeeld leiderschap
  • Dilemma's, successen én valkuilen uit de eerste hand
  • Volop ruimte voor ontmoeting, dialoog en uitwisseling

Voor wie?

CEO's, CFO's, CHRO's en STAK-bestuurders alsmede beleidsmakers en politici die geïnteresseerd zijn in de laatste stand van zaken op het gebied van financiële medewerkersparticipatie, en alle bedrijven van de SNPI-community.

IMG_1771-1-1

Inschrijven kan tot 10 november 2025 12:00 uur

Sprekers op deze dag

Marinda Gaillard - P2 - middag
Marinda GaillardAlgemeen directeur P2
  • Directeur P2 (sinds 2020)
  • Naast directeur P2 ook project-, programma en interim manager, vooral in de energie transitie.
  • Ik heb een passie voor het mogelijk maken van goede, duurzame ideeën. Vaak buiten gebaande paden. Altijd in samenwerking.
  • Werkervaring bij Essent, CGI en afgelopen 10 jaar bij P2 voor diverse publieke, private klanten en samenwerkingsverbanden.  
Anne-Garretsen-1__FocusFillWyIwLjA0IiwiMC4wMCIsNjAwLDYwMF0 (1)
Anne GarretsenProjectmanager, procesmanager en Verbindend Onderhandelaar

Ik beschik over de capaciteit om vraagstukken grondig te analyseren, de achterliggende belangen te doorgronden en verschillende partijen samen te brengen, met als drijfveer het gezamenlijk behalen van betekenisvolle resultaten.

Als projectmanager, procesmanager en Verbindend Onderhandelaar bij P2 ondersteun ik opdrachtgevers bij het oplossen van complexe vraagstukken in de domeinen Ruimte & Mobiliteit, gebiedsontwikkeling en Land & Water. Je kunt me ook vragen als facilitator van samenwerkingsopgaven of voor Project Start Ups.

Ruigrok - Marit Klooster-middag-1
Marit KloosterAlgemeen directeur

Marit Klooster is directeur van Ruigrok. Marit is gefascineerd door mensen. Wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ze erin gelooft dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant/ eindgebruiker goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden belangrijker dan ooit!

Marja- Ruigrok-Ruigrok-middag
Marja RuigrokWethouder Haarlemmermeer (verkeer & vervoer, economie, cultuur, luchthavenzaken en eerste loco-burgemeester)

Ondernemerszin is de rode draad in al mijn activiteiten. Ondernemerszin in de brede betekenis van het woord: ruimte voor initiatieven, innovatie en inspiratie. Ik doe dit niet alleen graag zelf, maar hoop ook anderen hiermee aan te steken. In mijn werk als wethouder neem ik deze ondernemerszin mee in al mijn portefeuilles. Mijn ambities voor Haarlemmermeer kan je samenvatten in het centraal zetten van de inwoners en ondernemers van onze gemeente. Voor mij is ‘’prettig bewegen’’ belangrijk, waarbij vrijheid van bewegen en verkeersveiligheid centraal staan. Ik zet me in voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn, verkeersveilige routes binnen de gemeente, goed openbaar vervoer en prettige fietspaden. Zonder ondernemers geen banen, geen opdrachten en geen bedrijvigheid, dus ik stimuleer, activeer en ondersteun daar waar nodig graag het lokale bedrijfsleven. Binnen het culturele veld ben ik vooral heel enthousiast over buitenkunst omdat dat voor iedereen toegankelijk is. Ik plaats al jaren elke woensdag een kunstwerk op mijn socials met de vraag of mensen weten waar dit kunstwerk te vinden is, hoe het heet en wie het gemaakt heeft. Binnen luchthavenzaken zet ik me in voor een goede balans tussen de economische belangen en de gezonde leefomgeving van de omwonenden. En als locoburgemeester ondersteun ik de burgemeester bij crises en vervang haar ceremonieel.

Ik ben oprichter van Ruigrok Onderzoek & Advies dat met hartstocht kwalitatief en online marktonderzoek doet. Sinds 2017 heb ik de bedrijfsvoering overgedragen aan mijn eigen medewerkers die sinds 2019 een meerderheidsbelang hebben. De zeggenschap van al mijn zakelijke belangen heb ik belegd bij de Stichting Het Ruige Rokje.

Ik was fractievoorzitter van de Amsterdamse VVD en omdat ik het ondernemerschap graag uitdraag, was ik op verschillende manieren mentor en coach voor (startende) ondernemers. Daarnaast investeerde ik in bedrijven en zat ik in besturen en adviesraden. Vanaf 10 januari 2019 ben ik wethouder geworden in Haarlemmermeer, met de mooiste portefeuilles die er zijn.

Sander van der Drift_website-1
Sander van der DriftSTAK-bestuurslid en consultant GIS en AI bij Goudappel

Sander van der Drift is sinds 2015 consultant GIS en mobiliteit bij Goudappel, waar hij werkt aan innovatieve projecten op het gebied van mobiliteit en ruimtelijke informatie. Als trekker van het Vernieuwingsprogramma Generatieve AI helpt hij Goudappel bij de digitale transformatie. Als bestuurslid en secretaris van de STAK vertegenwoordigt hij de certificaathouders en waakt voor continuïteit van de onderneming en een gezond rendement voor de participanten.

Eduard S (002)
Eduard Ch.L.M. Schaepman RM MMOndernemer, spreker en BNR-columnist

Eduard Schaepman is een seriële ondernemer en visionair op het gebied van werken en wonen. Hij is de oprichter van Tribes Inspiring Workplaces en is nu doende een innovatieve co-living formule op te zetten die inspeelt op de groeiende behoefte aan flexibele en gemeenschapsgerichte woonvormen voor studenten, starters en young professionals. Eduard heeft een brede carrière achter de rug bij toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, BNP Paribas, IWG, en als medeoprichter van meerdere internationale werk- en woonconcepten.

Naast zijn ondernemerschap is hij actief als columnist bij BNR Nieuwsradio, waar hij wekelijks ongevraagd advies geeft aan politiek en bedrijfsleven. Eduard staat bekend om zijn scherpe analyses, humoristische stijl en zijn vermogen om trends om te zetten in actiegerichte concepten. Hij is gepassioneerd pleitbezorger van het nomadisch werken en leven en reist de wereld over voor zijn documentaireserie over moderne nomadenculturen.

Daarnaast is hij voorzitter van de grootste ondernemende wielerclub van Nederland, betrokken bij diverse maatschappelijke initiatieven en vader van vijf kinderen. Zijn ervaring, netwerk en energie zet hij in om nieuwe generaties te inspireren om anders te denken over wonen, werken en welzijn.

Programma

Klik op één van onderstaande onderdelen voor meer informatie.

15:30 - 17:30 uur
Zaal Unico van Wassenaer
Middagprogramma
15:30 uur
Ontvangst en registratie
16:00 uur
Welkomstwoord
  • Pascale Nieuwland-Jansen
16:10 uur
Bedrijf: P2
  • Marinda Gaillard 
    Algemeen directeur P2 proces- en projectmanagers
  • Anne Garretsen
    Projectmanager, procesmanager en Verbindend Onderhandelaar

Echte zeggenschap voor medewerkers-hoe stuur je als iedereen mee mag praten?

In 2020 introduceerde directeur Marinda medewerkersparticipatie bij P2, een bedrijf dat werkt aan complexe projecten met een mensgerichte aanpak. Diezelfde aanpak stond centraal bij de invoering van participatie: niet voor de bühne, maar vanuit overtuiging. Samen met STAK-bestuurder Anne Garretsen deelt Marinda praktijkvoorbeelden van echte zeggenschap, creatieve oplossingen én dilemma’s rond leiderschap en samenwerking binnen P2.

16:50 uur
Bedrijf: Ruigrok
  • Marja Ruigrok
    Wethouder Haarlemmermeer (verkeer & vervoer, economie, cultuur, luchthavenzaken en eerste loco-burgemeester)
  • Marit Klooster
    Algemeen directeur

Overdracht als kans: wanneer betrokkenheid verandert in eigenaarschap

In 2017 nam Marit Klooster (in 2001 begonnen als stagiair) het stokje als algemeen directeur over van Marja Ruigrok (in 1991 begonnen op een zolderkamer) en trok Marja de deur achter haar dicht. Wat daaraan vooraf ging en hoe het nu gaat vertellen Marja & Marit tijdens deze presentatie. Een tipje van de sluier: stapsgewijze medewerkersparticipatie waarbij de participerende medewerkers in de rol van eigenaar en managing partner groeiden en Marja als ondernemer gefaseerd los liet. Wij delen onze ervaringen, successen en valkuilen van dit traject.

17:30 -18:30 uur
Graanzolder
Netwerkborrel
18:30 - 20:00 uur
Zaal Unico van Wassenaer
SNPI-Diner
Bedrijf: Goudappel
  • Sander van der Drift
    STAK-bestuurslid en consultant GIS en AI bij Goudappel

300 collega’s, 100% eigenaar -hoe werkt dat?

Bij Goudappel zijn alle aandelen in handen van een STAK die de belangen van de medewerkers als certificaathouders behartigt. Sander van der Drift, bestuurslid en secretaris van de STAK, deelt hoe eigendom en zeggenschap zijn georganiseerd binnen deze unieke governance-structuur. Hij gaat in op de rolverdeling tussen STAK-bestuur, directie en RvC, en laat zien hoe medewerkers participeren, meedenken én meedelen.

Gastspreker
  • Eduard Ch.L.M. Schaepman RM MM
    Ondernemer, spreker en BNR-columnist

Samen bouwen

Een inspirerende gids voor ondernemers voor het succesvol implementeren van personeelsparticipatie in aandelen, met focus op voordelen, implementatie, communicatie en langetermijn engagement.

20:00 uur
Afsluiting
  • Pascale Nieuwland-Jansen

Praktische informatie

Tarieven

  • Regulier dagtarief - € 375,- p.p
  • SNPI platformleden - gratis (max. 2 personen)

Wilt u slechts een deel van de dag deelnemen, dan kunt u dit aangeven in het keuzemenu van het aanmeldformulier

Of sluit aan bij SNPI en ontvang direct 2 gratis kaarten. 

Locatie & parkeren

Grand Hotel Karel V
Geertebolwerk 1
3511 XA Utrecht